Рождество Христово Рождество Христово,
Джото (
Cappella Scrovegni a Padova)
Рождество Христово, също
Коледа,
Божик или
Божич е един от най-големите църковни празници в
християнския свят. На него християните честват рождението на Сина Божий
Иисус Христос. Според
Евангелието от Лука това станало в град
Витлеем,провинция
Юдея.
Православните християни честват Рождество Христово наравно тържествено с
Великден.При католиците и протестантите Рождество е най-почитаният празник.Рождество Христово е един от 20-те църковни празници в България.Отбелязва се на
25 декември (по
григорианския и
новоюлианския календар), на
6 януари от
арменската църква и на
7 януари (по
юлианския календар). В България е официален празник с решение на 9-ото Народно събрание от
28 март 1990 г.
ХристиянствоРождество Христово слага начало на ново летоброене. Създателят на новото летоброене, римският монах
Дионисий (VI в.) изчислява, че
Исус Христос се родил в
754 г. от основанието на
Рим. Рождество Христово е граница във времето и празник на празниците за християните.В ранното християнство празникът Рождество Христово няма устойчива дата. Източните Църкви празнували това събитие на (
Богоявление)-
6 януари още по времето но
император Константин Велики, преди
336 г. В
3 век Ориген увещава християните да не го празнуват на този ден, като посочва, че на този ден праведният
Йов и пророк
Еремия скърбяли (Йов 14:4; Еремия 20:14). Църковните отци от 3 и 4 век (св.
Иполит,
Тертулиан,
Йоан Златоуст,
Кирил Александрийски, блаж.
Августин,
Климент Александрийски) посочват 25 декември като исторически по-подходяща дата на Рождество Христово. В
Рим Рождество Христово се празнува през втората четвърт на 4 век, в
Антиохия в
375 г. Св.
Василий Велики въвежда празника в
Константинопол в
379 г., по други сведения около
377 г. по заповед на император
Аркадий и внушението на св.
Йоан Златоуст, а в
430 г. започват да го празнуват в
Александрия, в
Палестина около
7 век.Арменската църква и досега празнува Рождество Христово на 6 януари.Първата църковна служба на празника се датира от науката в
5 век.
Рождество Христово в евангелията на Лука и МатейСпоред Евангелието на Лука, малко преди раждането на Исус, майка Му Мария, заедно със съпруга ѝ дърводелецът Йосиф, потомък на Давидовия род, отиват от Назарет във
Витлеем (провинция Юдея), родното място на Йосиф.
Римският император Октавиан Август (около 63 г. пр. Хр. – 14 г. сл. Хр.) издал заповед за цялостно преброяване на населението в империята — в границите ѝ тогава се намирала и
Палестина. Всеки трябвало да се запише там, откъдето е родът му. Мария и Йосиф не могли да намерят място в страноприемницата и били принудени да се подслонят в една пещера извън града, където пастирите затваряли овцете. В мига на Рождеството в небето пламнала необикновена светлина, явил се ангел, който съобщил на намиращите се наблизо пастири, че на света е дошъл Спасителят. Витлеемските пастири били и първите хора, които се поклонили на Бога-Син. Младенецът Исус почитат и трима източни царе, доведени във Витлеем от изгрялата над мястото на събитието звезда. С Рождеството си Христос донася частица от светостта на небесния мир. С неговото идване на земята се отбелязва началото на новата ера. Според
Новия завет, в мига на рождеството в небето пламнала необикновена светлина, явил се
ангел, който съобщил на намиращите се наблизо пастири, че на света е дошъл Спасителят: „И рече им ангелът: Не бойте се, защото ето, благовестя ви
голяма радост, която ще бъде за всички човеци. Защото днес ви се роди в града Давидов Спасител, Който е Христос Господ. И ето ви белег: ще намерите Младенец повит, лежащ в ясли. И внезапно се яви с ангела многобройно войнство небесно, което хвалеше Бога и казваше: Слава във висините Богу и на земята мир, между човеците в които е Неговото благоволение!“ (
Евангелие от Лука, 2:10–14) В Новия завет се твърди също, че витлеемските пастири били и първите хора, които се поклонили на Бога–Син. Младенецът Исус почитат и трима източни мъдреци, доведени във Витлеем от изгрялата над мястото на събитието звезда. Бог изпратил при Йосиф ангел, който му казал да избяга в
Египет и по този начин се спасява малкия Исус (
Евангелие от Матей, 2:13)
Рождество Христово се описва и в
апокрифите - в Евангелието на Псевдо-Матей,
Протоевангелието на Яков, Евангелието на Детството и Историята на Йосиф Дърводелеца, от които черпи широко християнското изкуство.